Zabytkowe tramwaje spotkacie w wielu miastach Europy. Słynie z nich nie tylko portugalska Lizbona. Na przejażdżkę historycznym taborem możecie się też wybrać w saksońskim Naumburgu, na słonecznej Majorce w słynącym z produkcji pomarańczy Port de Soller oraz… tak, w naszym malowniczym Wrocławiu! Planujecie wakacyjny pobyt w stolicy Dolnego Śląska? Koniecznie zarezerwujcie sobie czas na przejażdżkę jednym z wrocławskich zabytkowych tramwajów!
Najstarsza linia tramwajowa w Polsce
Czy wiecie, że Wrocław posiada najstarszy system tramwajów elektrycznych w Polsce? Pierwszy z nich wyjechał na ulice dawnego Wrocławia aż 125 lat temu – w lipcu 1893 r. Wcześniej jednak, przez ponad 15 lat w dawnym Breslau funkcjonowały tramwaje konne, łącząc najważniejsze obiekty miejskie: Zoo, Dworzec Główny, Dworzec Nadodrze, zewnętrzną Bramę Oławską oraz dzielnicę Krzyki i Plac Strzegomski. Niestety, mimo swego uroku tramwaje konne zostały wyparte przez nowoczesność i zastąpiły je nowatorskie wówczas w Niemczech tramwaje elektryczne. Do wybuchu II Wojny Światowej Wrocław posiadał już mocno rozwiniętą sieć tramwajową, której zasadniczy układ nie zmienił się do dnia dzisiejszego.
Czas powojennej odbudowy i tchnienie nowoczesności
W okresie II Wojny Światowej zarówno sieć, jak i same składy znacznie ucierpiały. Zaledwie 50% taboru nadawało się do remontu, modernizacji wymagała również sama trakcja. Przywracanie wrocławskiej sieci do świetności trwało prawie 40 lat, a wśród największych inwestycji w okresie powojennym były: budowa linii do Leśnicy w 1949 roku oraz uruchomienie w 1978 roku linii wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W tym momencie zawieszono też ruch w Rynku i na Placu Solnym (tak, jeszcze 40 lat temu na Rynek można było dojechać tramwajem!). Sieć sukcesywnie modernizowano aż do powodzi w 1997 r. Na przełomie wieków, wraz z intensywnym rozwojem przestrzennym miasta, rozpoczęto inwestycje unowocześniające cały wrocławski system tramwajowy, wymieniając historyczne składy na nowoczesne, niebieskie Skody i eleganckie Pesy.
Zabytkowy „Gustaw” wyjeżdża na wrocławskie ulice
Drodzy Goście, gdybyście mieli chęć przenieść się w czasie i zasiąść w historycznym tramwaju typu Konstal N z 1950 r. o wdzięcznej nazwie „Gustaw”, to koniecznie sprawdźcie rozkłady zabytkowych tramwajów! Gorąco polecamy Wam tę niezwykłą atrakcję, dzięki której poczujecie klimat powojennego Wrocławia… W okresie letnim kursy odbywają się w każdą sobotę i niedzielę, od południa aż do wieczora. Część z nich odbywa się z udziałem przewodnika, dzięki czemu możecie się dowiedzieć też kilka nowych ciekawostek o naszym pięknym mieście.
Wrocławska zabytkowa linia tramwajowa startuje z przystanku Opera na Pl. Teatralnym, od którego z Hotelu Patio dzieli Was 10 minutowy spacer przez malowniczy Rynek. Do wyboru macie cztery trasy, w tym m.in. do Zoo, przez zabytkowy Ostrów Tumski oraz w kierunku Dworca Nadorze. Ceny biletów rozpoczynają się w granicach od 4 za bilet ulgowy do 16 pln za bilet rodzinny. Bilety można zakupić bezpośrednio w tramwaju.
Poznajcie >> rozkład jazdy oraz mapkę tras zabytkowych wrocławskich tramwajów miejskich. Udanej zabawy!